Storbys logo

Storby

Nasjonale nyheter · Norway

Digitale retningslinjer og frister

Schibsteds retningslinjer dekker alle Schibsted-selskaper som bl.a. VG, FINN.no, og Storby.

Datapolicy & målinger
Schibsted bruker AppNexus som annonsestyringssystem og det er Schibsteds målinger av annonsevisninger som er gjeldene og ikke andre parters trackingsystem.
Det er kun anledning til å benytte Schibsteds data i forbindelse med annonsering på Schibsteds tjenester. Det er ikke anledning til å bruke Schibsted-data til målretting eller retargeting av Schibsteds brukere på andre applikasjoner eller tjenester. Mer informasjon om Schibsteds datapolicy i Norge kan du lese om her.

HTTPS (sikkert annonsemateriell):
Schibsted ønsker å gjøre sidene til våre mediehus tryggere for alle besøkende. Det ble også derfor et krav fra 1. desember 2016 at alt materiell (3.parts tagger/html materiell) som leveres må være sikre, altså må alle elementer materiellet inneholder ligge på https sikre servere. En server er https sikker når den har godkjent SSL sertifikat. Dersom en av ressursene ikke er sikker, f.eks hvis et bilde eller en font hostes fra en server som ikke støtter HTTPS, vil materiellet stoppes i automatisk kontroll hos Schibsted. Er du usikker på om ditt materiell er levert i HTTPS, ta kontakt med din annonseutvikler.

Leveringsfrister annonsemateriell:
Dager er virkedager. Et annonsedøgn går fra midnatt til midnatt.
JPG, PNG, GIF:
- 3 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.
HTML5 og spesialformat:
- 5 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.

Annonsemateriell sendes til:
Schibsted, VG, FINN, E24, VGTV, Mitt Anbud: traffic@schibsted.no Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen: traffic@aftenposten.no
Adresseavisen: trafikk@adresseavisen.no
Vi tillater 5 materiell/materiellsett pr. kampanje.
Emnefeltet må inneholde bookingnummer.
Ved for sen levering av materiell kan ikke Schibsted garantere for at publiseringen vil skje til avtalt tid, og kunden mister all reklamasjonsrett.

Generelle reservasjonsfrister
1. Innenfor de neste 3 dager –> Kan ikke reservere, kun salg aksepteres
2. Innenfor de neste 15 dagene –> Kan reserveres i 3 dager
3. Mellom 15 og 30 dager frem i tid –> Kan reserveres i 4 dager
4. Mellom 30 og 120 dager frem i tid –> Kan reserveres i 15 dager
5. Over 120 dager frem i tid –> Kan reserveres i 30 dager
6. VGTV: Reservasjoner vil automatisk slettes når det er 40 dager igjen til kampanjestart
7. VGTV: Innenfor de neste 40 dagene –> Holdes i 3 dager
8. VGTV: Innenfor de neste 10 dagene –> Holdes i 2 dager
Ingen reservasjoner utløper lørdager eller søndager.

Avbestilling og flytting
- Avbestilling senere enn 10 dager før kampanjedato = 25 % må betales
- Avbestilling senere enn 3 dager før kampanjedato = 100 % må betales
- Flytting tidligere enn 10 dager før kampanjedato = OK
Dette forutsetter at nye datoer foreligger, samt plasser må være tilgjengelig. Innrykksdato kan kun flyttes en gang. Flytting mer enn 30 dager frem i tid anses som en avbestilling og avbestillingsregler gjelder.

Avbestilling og flytting - VGTV
- Avbestilling senere enn 20 dager før kampanjedato = 25 % må betales
- Avbestilling senere enn 10 dager før kampanjedato = 100 % må betales
- Flytting tidligere enn 20 dager før kampanjedato = OK
Dette forutsetter at nye datoer foreligger, samt plasser må være tilgjengelig. Innrykksdato kan kun flyttes en gang. Flytting mer enn 30 dager frem i tid anses som en avbestilling og avbestillingsregler gjelder.

Kompensasjon
Kunden må reklamere innen rimelig tid, og senest 10 dager etter publisert kampanje.

Pris
Vi tilstreber at prisene som ligger på annonseweben til en hver tid er oppdaterte. Dersom det er avvik mellom prisene på annonseweben og pris selger har i bookingsystemet eller Appnexus Console, så er det priser tilsendt fra selger eller Console-prisene som gjelder.

Regler og forbehold:
Schibsted adops tester bannere i nyere versjoner av nettleserne og sjekker ikke bannerets bakoverkompabilitet med de ulike nettleserne. Ansvaret for bra funksjonalitet på tvers av nettlesere hviler på de som utvikler bannerne.
Det er overordnet viktig at annonsene fungerer som de skal og annonsøren er selv ansvarlig for materiellet. Schibsted forbeholder seg retten til umiddelbart og uten videre varsel fjerne annonser som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette kan være annonser som bruker urimelig mye av datamaskinens prosessor CPU (Central Processing Unit), ikke er i henhold til markedsføringsloven, eller som ikke godkjennes av de ansvarlige for selskapene. Alle annonser må være tydelig avgrenset slik at det ikke forveksles med redaksjonelt innhold. Våre lesere skal aldri være i tvil om hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er annonser på våre tjenester.

Annonseutforming:
- Annonser følge Vær Varsom-plakaten og ikke stride mot avisens grunnsyn, oppfatning og etiske holdning eller som på annen måte er egnet til å svekke leserenes tillit.
- Annonser som åpenbart er lovstridige, uriktige eller villedende (eks. konkurranse eller abonnement) blir avvist.
- Annonser skal ikke ha seksuelt påtrengende, voldelig, støtende, rasistisk eller politiske budskap.
- Annonsen skal ikke blinke mer enn tre ganger i løpet av ett sekund i animerte annonser. Maksimal lengde for animerte annonser er 30 sekunder.
- Alle annonser må ha logo.
- Inneholde lyd som startes automatisk.
Annonser som kan forveksles med redaksjonelt innhold (Content) skal:
- Som helhet klart oppleves annerledes enn en redaksjonell artikkel.
- Ha en bakgrunnsfarge tilsvarende minst 10% fargetetthet eller en sort ramme på minimum 1 pix.
- Fonten i annonsen kan ikke være den samme eller etterligne den som brukes i redaksjonelt innhold. For VG skal annonseteksten skrives med Groteske fonter, ikke Seriffer. For FINN skal ikke fontene arial, helvetica, eller sans-serif brukes.
- Merkes «ANNONSE» med sort fet 12 punkt skrift.
- Annonser som kan forveksles med redaksjonelt innhold skal vise logo, og må fylle minst 8% av annonsens totale størrelse. Denne skal ikke plasseres rett på bildet.
- Teksten skal ha en marg ut til ramme/ytterkant på minimum 10 piksler.
- Eventuelle lenketekster skal ikke være røde, og ordlyden skal tilstrebe å skille seg fra ordlyden i mediehusets redaksjonelle lenketekster. Formuleringen "Les saken" godtas f.eks. ikke, da denne formuleringen ofte brukes i redaksjonelle saker.
- Som hovedregel skal annonser som ligner Schibsteds mediehus redaksjonelle uttrykk godkjennes av ansvarlig redaktør før publisering.

HTML5

Vi baserer oss på INMA sin HTML-standard, klikk her for spesifikasjon. HTML hos Adform: Manual: http://bit.ly/1Gi5rSk Template: http://bit.ly/1i3tdXV  Lyd: - Det er bare tillatt med lyd når brukeren selv kan aktivere lyden med klikk. - Annonsen må være merket med et lydsymbol, der lyden skrus av eller på. - FINN forbeholder seg retten til å si nei til enkelte lyder. - Volumet må være kodet til under eller lik -12 dB. Video/Feed: - Lyd skal ikke starte automatisk, men skal reguleres via en avspillingsknapp. Videoavspilling starter direkte når annonsen er inscreen. - Videoen skal streames eller lastes progressivt. - Den skal ha en maks spilletid på ett minutt. - Videoen avspilles bare én gang, men reguleres via en avspillingsknapp. - Videoannonser som skal hostes av annonsøren, skal ta høyde for forventet traffic og avtales på forhånd. NB: Vi anbefaler manuell koding av HTML-bannere. Merk at Schibsted tester bannere i nyere versjoner av nettleserne, og sjekker ikke bannerens bakoverkompabilitet med f.eks. nettlesere som Internet Explorer 8. Ansvaret for bra funksjonalitet på tvers av nettlesere hviler på de som utvikler bannerne.  Spørsmål? Send mail til traffic@schibsted.no

Bildebanner

Banner hos Schibsted: Send bildefilen til traffic@schibsted.no sammen med URL til ønsket landingsside. Banner hos AdForm: Bildefilene for top og sky lastes opp i AdForm. Tags sendes så til traffic@schibsted.noMobil / tablet banner hos AdForm: AdForm må ha banneren i HTML-format. Følg trinnene under og den er klar for å leveres hos AdForm. 1. http://bit.ly/1i3tdXV Denne finner du også om du går til http://creative.adform.com/finnno-production-guides/advertising-formats/ og under punktet Responsive HTML5. 2. Pakk ut filen som heter scalabelImageSimple.zip i en egen mappe. 3. Finn mappen Assets der du pakket ut Zip-filen. Slett bildet som ligger der og erstatt med det nye bildet som er produsert. 4. Åpne opp HTML-filen og finn fram til linjen: background: #fff url('assets/rich-media.png'). Her endrer du filnavnet på bildefilen til bildefilen du har laget Eks:  background: #fff url('assets/minBanner.png') 5. Pakk sammen alt i en ny ZIP-fil som kan legges inn i AdForm Om bildefilen har kun én bakgrunnsfarge kan du skifte ut #baf0ff med samme farge som du bruker i bildefilen. 

Rich media / spesialformater

Alle Schibsteds mediehus støtter kube, slider, og deck of cards. Ta kontakt med traffic@schibsted.no eller selger for å sjekke om enkeltstående mediehus kan støtte andre løsninger. For wallpaper, se display-formater på respektive mediehus.

Storby Digitalt