Schibsted Norge's logotype

Schibsted Norge

Media · Norway

Leverings- og avbestillingsfrister for digitalt

Leverings- og avbestillingsfrister for digitalt

Leveringsfrister digitalt annonsemateriell
Dager er virkedager. Et annonsedøgn går fra midnatt til midnatt.
- 3 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.
Sponsorater/spesialformat:
- 5 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.

Avbestilling og flytting av digitale kampanjer
- Avbestilling senere enn 10 dager (20 dager for WEBTV) før kampanjedato = 25 % må betales
- Avbestilling senere enn 3 dager (10 dager for WEBTV) før kampanjedato = 100 % må betales
- Flytting tidligere enn 10 dager (20 dager for WEBTV) før kampanjedato = OK
Dette forutsetter at nye datoer foreligger, samt plasser må være tilgjengelig. Innrykksdato kan kun flyttes en gang. Flytting mer enn 30 dager frem i tid anses som en avbestilling og avbestillingsregler gjelder.

Annonsemateriell sendes til traffic@schibsted.no
Vi tillater maksimalt 5 materiell/materiellsett pr. kampanje.
Emnefeltet må inneholde bookingnummer.
Ved for sen levering av materiell kan ikke Schibsted garantere for at publiseringen vil skje til avtalt tid, og kunden mister all reklamasjonsrett.

Regler og forbehold
Schibsted Ad Operations (AdOps) tester annonser i nyere versjoner av nettleserne og sjekker ikke annonsens bakoverkompabilitet med de ulike nettleserne. Ansvaret for at annonser fungerer på tvers av nettlesere ligger hos de som utvikler annonsene.
Det er overordnet viktig at annonsene fungerer som de skal og annonsøren er selv ansvarlig for materiellet. Schibsted forbeholder seg retten til umiddelbart og uten videre varsel fjerne annonser som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette kan være annonser som bruker urimelig mye av datamaskinens prosessor CPU (Central Processing Unit), ikke er i henhold til markedsføringsloven, inneholder feil eller som ikke godkjennes av de ansvarlige for selskapene.

Annonseutforming
· Annonser må følge Vær Varsom-plakaten og ikke stride mot avisens grunnsyn, oppfatning og etiske holdning eller som på annen måte er egnet til å svekke leserenes tillit.
· Annonser som åpenbart er lovstridige, uriktige eller villedende (eks. konkurranse eller abonnement) blir avvist.
· Annonser skal ikke ha seksuelt påtrengende, voldelig, støtende eller rasistisk budskap.
· Annonsen skal ikke blinke mer enn tre ganger i løpet av ett sekund i animerte annonser. Maksimal lengde for animerte annonser er 30 sekunder.
· Annonser skal ikke inneholde lyd som startes automatisk. Lyd som aktiveres med klikk godtas.
· Alle annonser må ha logo.
· Vi forbeholder oss retten til å avvise annonser som ikke godkjennes av ansvarlig redaktør.
· Annonser for våpen, luftvåpen, replikautgaver av våpen, leketøysutgaver av våpen samt ammunisjon vil bli avvist. Det kan gjøres unntak for lovlige jaktvåpen som selges fra godkjente norske salgssteder, ta kontakt med traffic@schibsted.no for godkjenning.

Annonser som kan forveksles med Schibsteds innhold (Content) skal:
· Alle annonser må være tydelig avgrenset slik at det ikke forveksles med redaksjonelt innhold. Våre lesere skal aldri være i tvil om hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er annonser på våre tjenester.
· Annonser som i uttrykk (farge, font og utforming) etterligner Schibsteds redaksjonelle uttrykk eller etterligner Schibsteds egne native- og content-produkter vil ikke bli godkjent.
· For å sikre at annonser ikke forveksles med redaksjonelt innhold stilles følgende krav til utforming:
1. Annonser skal ha en bakgrunnsfarge tilsvarende minst 10% fargetetthet eller en sort ramme på minimum 1 pix.
2. Teksten skal ha en marg ut til ramme/ytterkant på minimum 10 piksler.
3. Fonten i annonsen kan ikke være den samme eller etterligne den som brukes i redaksjonelt innhold. For VG skal annonseteksten skrives med Groteske fonter, ikke Seriffer. For FINN skal ikke fontene arial, helvetica, eller sans-serif brukes.
4. Eventuelle lenketekster skal ikke være røde, og ordlyden skal tilstrebe å skille seg fra ordlyden i mediehusets redaksjonelle lenketekster. Formuleringen "Les saken" godtas f.eks. ikke, da denne formuleringen ofte brukes i redaksjonelle saker.

Samlet oversikt over størrelser for Display formatene

Mobil Board 320x250
Mobil Board XL 320x400
Mobil Fullscreen 1920x1080
Desktop/tablet Topboard 980x150
Desktop/tablet Netboard 580x400
Desktop/tablet Smartboard 300x250
Desktop Fullscreen 1920x1080
Desktop Brandboard 980x600
Desktop Skyscraper 180x500
Desktop Hestesko 180x700, 1010x150, 180x700
Desktop Wallpaper 1920x1300 (kombineres med Hestesko)


Wallpaper

Direkte:
NB! Wallpaper er ikke er klikkbart og det anbefales derfor å legge ved en hestesko-creative for å få en klikkbar annonse.
Format
1920x1300px. Må kombineres med Hesteko og kan ikke leveres alene.
Content zone: Området 1010x1150px nede på midten av creativen vil bli dekket av det redaksjonenlle innholdet. Creativen bør ikke ha noe relevant innhold som er innenfor dette området.
Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF
Størrelse (totalt for alle 4 formatene): 600 kb
Plassering
Wallpaper er plassert helt øverst på Front og Artikkel på Desktop. Plasseringen er identisk med Hestesko og dekker tre ulike plasseringer: Skyscraper Høyre, Skyscraper Venstre og Topboard.
Wallpaper er ikke tilgjengelig for programmatiske kjøp

Topboard

Direkte og Programmatisk:

Format
980x150px eller 980x300px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Topboard er ikke tilgjengelig med video
Størrelse: 150 kb

Plassering
Topboard er plassert øverst på siden på Front og Artikkel på Desktop.

Fullscreen Mobil

Direkte og Programmatisk:

Format
1920x1080px
Safe zone: 528 x 940px

Filtype
Bildefil: JPG og PNG, HTML5 eller Tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis.
Maks vekt: 250 kb
NB! For programmatiske kjøp kan vi ikke garantere at tredjepartstagger vil fungere. Vi anbefaler at dette testes på forhånd før man velger å booke denne løsningen

Plassering
Front Board 2 på Mobil. Det finnes ingen Fullscreen-plasseringer på Artikkel.

Fullscreen Desktop

Direkte og Programmatisk:

Format
1920x1080px
Safe zone: 1400x940px

Filtype
Bildefil: JPG og PNG, HTML5 eller Tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis.
Maks vekt: 350 kb
NB! For programmatiske kjøp kan vi ikke garantere at tredjepartstagger vil fungere. Vi anbefaler at dette testes på forhånd før man velger å booke denne løsningen

Plassering
Front Netboard 2 på Desktop, samme plassering som Brandboard

Board Mobil

Direkte og Programmatisk:

Format
320x250px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 100 kb

Plassering
Board Mobil er plassert innimellom det redaksjonelle innholdet på Mobil. Det er flere Board Mobil-plasseringer på hver side, på Front kan det være 5-10, mens det i Artikkel kan være 1-5. Antall Board-plasseringer per side er avhengig av publisist, samt lengde på artikkelen.

Board XL

Direkte og Programmatisk:

Format
320x400px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 100 kb

Plassering
Board XL bruker samme plassering som Board Mobil, som er plassert innimellom det redaksjonelle innholdet på Mobil. Det er flere Board Mobil-plasseringer på hver side, på Front kan det være 5-10, mens det i Artikkel kan være 1-5. Antall Board-plasseringer per side er avhengig av publisist, samt lengde på artikkelen.

Smartboard Desktop

Direkte og Programmatisk:

Format
300x250px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 100 kb
Video er ikke tilgjengelig på Board Desktop

Plassering
Smartboard Desktop er plassert innimellom det redaksjonelle innholdet på Desktop Front. Smartboard Desktop ligger til høyre på fronten i en egen kolonne som på VG og E24. Det er flere Smartboard Desktop plasseringer på hver side.

Brandboard

Direkte og Programmatisk:

Format
980x600 px eller 980x500px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 150 kb

Plassering
Branboard er plassert på Front på Desktop på samme plassering som Netboard 2.

Hestesko

Direkte:

Format
180x700px (Skyskraper Høyre), 180x700px (Skyskraper Venstre) og 1010x150px (Topboard)

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 450 kb

Plassering
Hestesko er plassert helt øverst på Front og Artikkel på Desktop. Plasseringen dekker tre ulike plasseringer: Skyscraper Høyre, Skyscraper Venstre og Topboard.

Hestesko er ikke tilgjengelig for programmatiske kjøp

Netboard

Direkte og Programmatisk:

Format
580x400px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 100 kb

Plassering
Netboard er plassert innimellom det redaksjonelle innholdet på Desktop. På Front er dette mellom ulike artikler, mens det i Artikkel er mellom to avsnitt. Det er flere Netboard-plasseringer på hver side, på Front kan det være 5-10, mens det i Artikkel kan være 1-5. Antall plasseringer er avhengig av publisist, samt lengde på artikkelen.

Skyskraper

Direkte og Programmatisk:

Format
180x500px, 160x600px eller 300x600px

Filtype
Bildefil: JPG, PNG, GIF, HTML5 eller tredjepartstag gjennom AdForm eller SeenThis
Størrelse: 150 kb

Plassering
Skyskraper er plassert helt øverst på Front og Artikkel på Desktop. Plassering er på høyre side av innholdet og er sticky, hvilket gjør at den blir liggende på samme plassering når man scroller seg nedover siden. Dersom man også ønsker å ha booke en skyskraper på venstre side må man booke produktet Hestesko.

Appnedlasting

Appnavn/annonsørnavn (Sponsored by)

Tittel
Inntil 20 tegn

Budskap/brødtekst
Inntil 65 tegn

Landingsside
URL til App Store og URL til Google Play
eller URL til landingsside

App-ikon/bilde
Ratio 1:1, minimum 150 x 150 piksler
filformat jpg, png
Maksimalt 50 kb

Annonseformatet er tilpasset visning av app-ikon. Kvadratisk bilde kan leveres i stedet. App-ikonet vil i så fall ikke vises.

Call to action
Annonsen har fast call to action-knapp med teksten "Last ned appen her".

Display

Digitale formater

View more
Click the button on products to create an inquiry