Adresseavisens logo

Adresseavisen

Nyheter · Norway

Digitale retningslinjer og frister

Schibsteds retningslinjer dekker alle Schibsted-selskaper som bl.a. VG, FINN.no, og Storby.

GDPR
Implementering av GDPR utvikler seg hele tiden, så for oppdatert og utfyllende informasjon om tredjeparter, datapolicy og annet, trykk her.

Datapolicy & målinger
Schibsted bruker AppNexus som annonsestyringssystem og det er Schibsteds målinger av annonsevisninger som er gjeldene og ikke andre parters trackingsystem.

Det er kun anledning til å benytte Schibsteds data i forbindelse med annonsering på Schibsteds tjenester. Det er ikke anledning til å bruke Schibsted-data til målretting eller retargeting av Schibsteds brukere på andre applikasjoner eller tjenester. Mer informasjon om Schibsteds datapolicy i Norge kan du lese om her.

Leveringsfrister digitalt annonsemateriell
Dager er virkedager. Et annonsedøgn går fra midnatt til midnatt.
- 3 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.

Sponsorater/spesialformat:
- 5 virkedager før publisering, senest kl. 12.00.

Annonsemateriell sendes til traffic@schibsted.no

Vi tillater 5 materiell/materiellsett pr. kampanje.
Emnefeltet må inneholde bookingnummer.
Ved for sen levering av materiell kan ikke Schibsted garantere for at publiseringen vil skje til avtalt tid, og kunden mister all reklamasjonsrett.

Generelle reservasjonsfrister
1. Innenfor de neste 3 dager –> Kan ikke reservere, kun salg aksepteres
2. Innenfor de neste 15 dagene –> Kan reserveres i 3 dager
3. Mellom 15 og 30 dager frem i tid –> Kan reserveres i 4 dager
4. Mellom 30 og 120 dager frem i tid –> Kan reserveres i 15 dager
5. Over 120 dager frem i tid –> Kan reserveres i 30 dager
6. WEBTV: Reservasjoner vil automatisk slettes når det er 40 dager igjen til kampanjestart
7. WEBTV: Innenfor de neste 40 dagene –> Holdes i 3 dager
8. WEBTV: Innenfor de neste 10 dagene –> Holdes i 2 dager
Ingen reservasjoner utløper lørdager eller søndager.

Avbestilling og flytting
- Avbestilling senere enn 10 dager (20 dager for WEBTV) før kampanjedato = 25 % må betales
- Avbestilling senere enn 3 dager (10 dager for WEBTV) før kampanjedato = 100 % må betales
- Flytting tidligere enn 10 dager (20 dager for WEBTV) før kampanjedato = OK
Dette forutsetter at nye datoer foreligger, samt plasser må være tilgjengelig. Innrykksdato kan kun flyttes en gang. Flytting mer enn 30 dager frem i tid anses som en avbestilling og avbestillingsregler gjelder.

Kompensasjon
Kunden må reklamere innen rimelig tid, og senest 10 dager etter publisert kampanje.

Priser
Vi tilstreber at prisene som ligger på annonseweben til en hver tid er oppdaterte. Dersom det er avvik mellom prisene på annonseweben og pris selger har i bookingsystemet eller Appnexus Console, så er det priser tilsendt fra selger eller Console-prisene som gjelder.
Regler og forbehold
Schibsted Ad Operations (AdOps) tester annonser i nyere versjoner av nettleserne og sjekker ikke annonsens bakoverkompabilitet med de ulike nettleserne. Ansvaret for at annonser fungerer på tvers av nettlesere ligger hos de som utvikler annonsene.
Det er overordnet viktig at annonsene fungerer som de skal og annonsøren er selv ansvarlig for materiellet. Schibsted forbeholder seg retten til umiddelbart og uten videre varsel fjerne annonser som ikke fungerer tilfredsstillende. Dette kan være annonser som bruker urimelig mye av datamaskinens prosessor CPU (Central Processing Unit), ikke er i henhold til markedsføringsloven, inneholder feil eller som ikke godkjennes av de ansvarlige for selskapene.

Annonseutforming
· Annonser må følge Vær Varsom-plakaten og ikke stride mot avisens grunnsyn, oppfatning og etiske holdning eller som på annen måte er egnet til å svekke leserenes tillit.
· Annonser som åpenbart er lovstridige, uriktige eller villedende (eks. konkurranse eller abonnement) blir avvist.
· Annonser skal ikke ha seksuelt påtrengende, voldelig, støtende, rasistisk eller politiske budskap.
· Annonsen skal ikke blinke mer enn tre ganger i løpet av ett sekund i animerte annonser. Maksimal lengde for animerte annonser er 30 sekunder.
· Annonser skal ikke inneholde lyd som startes automatisk. Lyd som aktiveres med klikk godtas.
· Alle annonser må ha logo.
· Vi forbeholder oss retten til å avvise annonser som ikke godkjennes av ansvarlig redaktør.
· Annonser for våpen, luftvåpen, replikautgaver av våpen, leketøysutgaver av våpen samt ammunisjon vil bli avvist. Det kan gjøres unntak for lovlige jaktvåpen som selges fra godkjente norske salgssteder, ta kontakt med traffic@schibsted.no for godkjenning.

Annonser som kan forveksles med Schibsteds innhold (Content) skal:
· Alle annonser må være tydelig avgrenset slik at det ikke forveksles med redaksjonelt innhold. Våre lesere skal aldri være i tvil om hva som er redaksjonelt innhold, og hva som er annonser på våre tjenester.
· Annonser som i uttrykk (farge, font og utforming) etterligner Schibsteds redaksjonelle uttrykk eller etterligner Schibsteds egne native- og content-produkter vil ikke bli godkjent.
· For å sikre at annonser ikke forveksles med redaksjonelt innhold stilles følgende krav til utforming:
1. Annonser skal ha en bakgrunnsfarge tilsvarende minst 10% fargetetthet eller en sort ramme på minimum 1 pix.
2. Teksten skal ha en marg ut til ramme/ytterkant på minimum 10 piksler.
3. Fonten i annonsen kan ikke være den samme eller etterligne den som brukes i redaksjonelt innhold. For VG skal annonseteksten skrives med Groteske fonter, ikke Seriffer. For FINN skal ikke fontene arial, helvetica, eller sans-serif brukes.
4. Eventuelle lenketekster skal ikke være røde, og ordlyden skal tilstrebe å skille seg fra ordlyden i mediehusets redaksjonelle lenketekster. Formuleringen "Les saken" godtas f.eks. ikke, da denne formuleringen ofte brukes i redaksjonelle saker.

HTTPS (sikkert annonsemateriell)
Schibsted ønsker å gjøre sidene til våre mediehus tryggere for alle besøkende. Det er derfor et krav at alle elementer materiellet inneholder må ligge på https-sikre servere, inkl. 3.parts tagger, html-materiell, fonter og bilder. En server er https-sikker når den har godkjent SSL sertifikat. Alt materiell som ikke støtter https vil stoppes i automatisk kontroll hos Schibsted. Er du usikker på om ditt materiell er levert i HTTPS, ta kontakt med din annonseutvikler.

Bildebanner

For in-banner video, se egen seksjon nedenfor.

Retina på mobil:
Vi tillater retinakvalitet på mobil, så fremt kb-grensen på 100 kb overholdes. Board (320x250) skal da leveres som 640x500.

Banner hos Schibsted: Send bildefilen til traffic@schibsted.no sammen med URL til ønsket landingsside.

Banner hos AdForm: Bildefilene for top og sky lastes opp i AdForm. Tags sendes så til traffic@schibsted.no
HUSK! Alt materiell må leveres med korrekte HTTPS URLer.

Mobil / tablet banner hos AdForm: AdForm må ha banneren i HTML-format. Følg trinnene under og den er klar for å leveres hos AdForm.

1. http://bit.ly/1i3tdXV Denne finner du også om du går til http://creative.adform.com/finnno-production-guides/advertising-formats/ og under punktet Responsive HTML5.

2. Pakk ut filen som heter scalabelImageSimple.zip i en egen mappe.

3. Finn mappen Assets der du pakket ut Zip-filen. Slett bildet som ligger der og erstatt med det nye bildet som er produsert.

4. Åpne opp HTML-filen og finn fram til linjen: background: #fff url('assets/rich-media.png'). Her endrer du filnavnet på bildefilen til bildefilen du har laget Eks:  background: #fff url('assets/minBanner.png')

5. Pakk sammen alt i en ny ZIP-fil som kan legges inn i AdForm
Om bildefilen har kun én bakgrunnsfarge kan du skifte ut #baf0ff med samme farge som du bruker i bildefilen. 

HTML5 og lyd

Vi baserer oss på INMA sin HTML-standard, klikk her for spesifikasjon.

HTML hos Adform:

Lyd:
- Det er bare tillatt med lyd når brukeren selv kan aktivere lyden med klikk.
- Annonsen må være merket med et lydsymbol, der lyden skrus av eller på.
- Schibsted forbeholder seg retten til å si nei til enkelte lyder.
- Volum skal være kodet i henhold til EBU R-128, med max LUFS på -16.

NB: Vi anbefaler manuell koding av HTML-bannere.

Rich media / spesialformater

Alle Schibsteds mediehus støtter kube, slider, og deck of cards. Se under for nærmere spesifikasjoner. For wallpaper, se display-formater på respektive mediehus. Ta kontakt med traffic@schibsted.no eller selger for å sjekke om enkeltstående mediehus kan støtte andre løsninger.

Produksjonspris: Kostnadsfritt dersom du leverer ferdige bildefiler ihht materiellspesifikasjonene over. Trenger du designhjelp, tilkommer et produksjonsgebyr på 2.000,-.
URL- og trackingkoder - individuell link per bilde om ønskelig.

Kube - ved å swipe til siden kan leseren se forskjellige bilder. Bildene er satt sammen til en kube som gir 3D-effekt.
Materiellspec: -600×460 px png, jpg (maks 100 kB). Fritt antall bilder (minimum 3 stk)

Slider - ved å swipe til siden kan leseren se forskjellige bilder.
Materiellspec: – 600×460 px png, jpg (maks 100 kB). Fritt antall bilder (minimum 2 stk)
Deck of cards: Ved å swipe til siden kan leseren se forskjellige bilder.
Materiellspec: – 600×460 px png, jpg (maks 100 kB). Fritt antall bilder (minimum 3 stk)

Fullscreen Flipboard: Ved å swipe til siden eller ved å klikke på annonsen åpnes en helside. Leseren kan bla videre mellom flere helsider.
Materiellspec: -640×500 px png, jpg (maks 150 kB) Fritt antall bilder i 640×906 px png, jpg (minimum 2 stk, maks 100 kB per bilde)

Video
Se egen video-seksjon ovenfor.

In-banner Video - Board/Netboard

Video streames i banner når den er inscreen. Ved klikk på video spilles videoen av med lyd.

In-banner video leveres i Netboard 580x400 (desktop og tablet) og Board 320x250 (mobil), på tre ulike måter:
1 Video-fil som hostes hos Schibsted
2 HTML-annonse hvor videofil hostes utenfor Schibsted
3 Tredjepartstag hvor videofil hostes utenfor Schibsted
(Bruker du internproduksjonsbyrået Tactus, se spec nederst)

Krav til annonsemateriale for in-banner video:

Videofil levert til Schibsted
-Filmlengde: Maks 60 sekunder. Anbefalt lengde 15 sekunder.
-Filstørrelse: Maks 10 MB (5 MB på materiell levert via HTML eller tredjepart)
-Filformat: 16:9 videofil (f.eks 1920x1080, 1280x720), mp4, m4v

Hvis leveranse via VAST er ønsket må videofilen være klargjort for VAST 3.0 eller senere. VPAID er ikke støttet.

OBS: Kun plasseringene NetBoard og Mobil Board kan leveres via direkte videofil hostet hos oss. Andre plasseringer (Fullscreen, XL Board etc) må leveres via tredjepartstagger.

Se nærmere om tekniske spesifikasjoner under Video og Web-TV.

In-banner video levert via HTML eller tredjepartstag
Filmlengde: Maks 60 sekunder. Anbefalt varighet 15 sekunder.
Filstørrelse: Maks 5 MB (innlasting i SubLoad)

Andre formater enn Netboard og Board kan levere video via HTML eller tredjepartstag, for eksempel Fullscreen mobil.

- Initial load kan maksimalt være 100kb (totalt for annonsescript og bannerelement).
- Videoen skal kunne stoppes/startes via en avspillingsknapp.
- Videoen skal streames eller lastes progressivt.
- Videoen avspilles bare én gang, men reguleres via en avspillingsknapp. Loop er ikke tillatt.
- Videoannonser som skal hostes av annonsøren, skal ta høyde for forventet trafikk.

OBS! Med In-Banner Video levert via HTML eller tredjepartstag får man ikke video-rapportering.

Dersom in-bannermateriellet skal produseres av Tactus skal følgende leveres:
Mobil: – Video, mp4 video i 16:9 (maks 5mb) – Bunnbanner 640×140 px png, jpg, gif (maks 40kb) – URL og trackingkoder
Tablet/Desktop: – Video mp4 i 16:9 (maks 5mb) – Bunnbanner 1160×146 px png, jpg, gif (maks 50kb) – URL og trackingkoder
Dersom kunde/mediebyrå skal tracke annonsen selv må impression counter være en URL med **cacheBuster eller [timestamp] placeholder.
Format for bunnbanner er oppgitt i dobbel størrelse. Dette er fordi vi tar hensyn til retinaskjermer.
NB ! til formatet XL board leveres videofil i formatet 320x400px

Adresseavisen Digitalt

Produksjonspriser Adressa 2019

DIGITALE LØSNINGER NETTANNONSER

Stillestående (JPG) kr 1.250,-

Påfølgende annonser (formattilpasning) pr. stk. kr 625,-

Korrigering etter godkjent annonse kr 200,-

Content og Content Premium per annonsesett (desktop/tablet og mobil) kr 1500,-

Rich Media (Adssets). Pris per format (annonse). kr 2.500,-

Avanserte/animerte annonseløsninger prises alltid etter avtale. Fra kr 3.750,-

ANDRE NETTLØSNINGER

Produksjon av eMag/eDM issuu kr 850,-

Landingssider: Vi leverer komplette nettsteder og landingssider i wordpress. Pris på forespørsel.

DIVERSE
Timepris annonsesenter kr 1.125,-
Timespris Marketing Studio kr 1.250,-
Timespris Brand Studio kr 1.500,-

For annonsering i eksterne kanaler ta kontakt med oss.
Klikk knappen på produkter for å lage en forespørsel